30 augustus 2022

Stroomlijn eenvoudig jouw besluitvormingsproces

Uitgelicht

Artikel

Bestuurlijke besluitvorming

Decoratieve afbeelding

Blijf op de hoogte

Nieuwe kennisitems direct in uw mail? Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Gelukt! Je aanmelding is ontvangen.
Oeps! Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw.

Emma Coolegem

Marketing en communicatieadviseur

LinkedIn icoon

Inleiding

Het bestuurlijke besluitvormingsproces is binnen de lokale overheid één van de belangrijkste kernprocessen. Om dit proces goed te laten werken moet iedereen goed en volledig geïnformeerd zijn: degenen die de beslissingen maken, maar ook iedereen die hierdoor wordt geraakt. De juiste informatie op het juiste moment is cruciaal. Met de Bestuurlijke Besluitvorming van NotuBiz krijg je grip op jouw bestuurlijke besluitvorming en worden alle gebruikers digitaal ondersteund. Van het eerste initiatief tot het definitieve besluit. Of je nu ambtenaar, gemeentesecretaris, griffier, wethouder of raadslid bent.

In dit artikel gaan we in op de voordelen van een geïntegreerd besluitvormingsproces binnen Politiek Portaal en de verschillende onderdelen die zorgen voor een heldere besluitvorming van ambtenaar tot inwoner.

Digitaal inzicht in besluitvorming van initiatief tot besluit

De hoeveelheid informatie in het besluitvormingsproces is enorm en blijft toenemen. Voorstellen, dossiers, beleidsstukken, notities en amendementen. Wie heeft wat nodig, wanneer en waar? Het lijkt soms onbegonnen werk om de juiste informatie op de juiste plek te krijgen. Bij NotuBiz geloven we dat besluitvorming slimmer, eenvoudiger en sneller kan. Met Politiek Portaal bieden wij alles wat je nodig hebt binnen één online platform. Zodat alles werkt als één geheel, transparant en gemakkelijk. We helpen je om jouw bestuurlijke besluitvormingsproces te stroomlijnen. We vertalen trends en ontwikkelingen naar gebruiksvriendelijke functionaliteiten. Zo heb je meer grip en inzicht en minder administratieve lasten.

Maar wat betekent dit precies voor jou in de praktijk? We hebben de vier belangrijkste voordelen voor je op een rij gezet:

1. Efficiënte voorbereiding

Alle gebruikers beschikken over functies om efficiënt een vergadering voor te bereiden. Van het automatisch opstellen van een agenda tot het maken van annotaties.

2. Eenvoudige besluitvorming

Besluitvorming kan eenvoudig worden gepubliceerd in besluitenlijsten. Voor een volledig digitale afhandeling kunnen deze digitaal worden ondertekend.

3. Effectieve vergadering

Met Politiek Portaal kan er effectief worden vergaderd. Deelnemers hebben digitaal toegang tot alle documenten en kunnen indien gewenst ook digitaal stemmen.

4. Digitale verslaglegging

Na afloop van de besluitvorming heeft iedereen digitaal inzicht in de beleidshistorie van een dossier of voorstel. Centraal vanuit één omgeving zodat het hele proces inzichtelijk is.

Kies zelf de ondersteuning van jouw besluitvormingsproces

Politiek Portaal is modulair op te bouwen. Je kiest zelf welke diensten en modules het beste bij jouw wensen en behoeftes past. Zo sluit onze oplossing altijd aan bij jouw specifieke werkproces! Onze bestuurlijke besluitvorming bestaat uit verschillende componenten en is ook naar wens uit te breiden met extra ondersteuning.

1. Koppeling met zaaksysteem

Via ons uitgebreide koppelvlak kunnen documenten eenvoudig binnen twee kliks worden uitgewisseld met een DMS of zaaksysteem. Zowel binnen een agenda als binnen onze modules.

2. College- en Raadsvoorstellen

Met onze modules Collegevoorstellen en Raadsvoorstellen kan je voorstellen automatisch importeren binnen Politiek Portaal en direct agenderen op een vergadering.

3. Hamer- en Bespreekstukken

Binnen onze app kunnen collegeleden bij voorstellen op een agenda aangeven of ze het voorstel een hamerstuk of een bespreekstuk vinden. Zo kan een agenda efficiënt worden afgehandeld.

4. Beleidshistorie

Binnen de beleidshistorie heb je op één plek inzicht in alle informatie. Naast alle stukken zie je de behandelroute en een tijdlijn met de vergaderingen waar het voorstel is behandeld en nog op staat geagendeerd.

5. Besluitenlijsten

Na afloop van een vergadering kan je binnen Politiek Portaal digitaal de besluitenlijst opstellen. Per agendapunt vul je het genomen besluit in, incl. stemmingsuitslag. Vervolgens kan je de lijst in PDF uitdraaien.

6. Digitale handtekening

Documenten binnen Politiek Portaal ondertekenen? Door de koppeling met ValidSign kunnen documenten digitaal snel en eenvoudig worden ondertekend. Zo kan het gehele proces digitaal verlopen.

Meer weten?

Voorstellen leggen een hele weg af voordat ze bij een wethouder of raadslid terechtkomen. Een uitdagend proces met veel kritische punten. Met de Bestuurlijke Besluitvorming biedt NotuBiz een geïntegreerde oplossing om dit proces te stroomlijnen. Wil jij ook werken aan een heldere besluitvorming voor iedereen die bij het besluitvormingsproces is betrokken? NotuBiz denkt graag met je mee! Neem contact op met één van onze medewerkers voor meer informatie.

Decoratieve chevron
Meer lezen?

Wellicht ook interessant

Artikel

Algemeen

Hercertificering ISO 9001 en 27001

In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.

Lees meer
14/3/2024

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle implementatie bij provincie Gelderland: in gesprek met het projectteam

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024

Artikel

Algemeen

Hercertificering ISO 9001 en 27001

In februari zijn wij wederom hergecertificeerd voor de komende drie jaar voor zowel ons ISO 9001 als ons ISO 27001 certificaat. Hiermee zijn we weer conform verklaard aan de internationaal erkende normen voor kwaliteitmanagement en informatiebeveiliging en borgen we de kwaliteit en veiligheid van ons platform.

Lees meer
14/3/2024

Klantcasus

Algemeen

Succesvolle implementatie bij provincie Gelderland: in gesprek met het projectteam

In een recent interview hebben we gesproken met Yvonne (functioneel beheer), Peter (functioneel beheer), Karin (projectmanager), Mitchell (Statenadviseur) en Audrey (informatiemanager/ kwartiermaker) van de Provincie Gelderland over de succesvolle implementatie van hun SIS/BIS-systeem.

Lees meer
22/2/2024

Artikel

Algemeen

Terugblik op co-creatie Themadossiers

Op 22 januari 2024 stond bij NotuBiz een co-creatie voor onze nieuwe module Themadossiers op het programma. Tijdens de co-creatie namen we klanten, zowel digitaal als fysiek, mee in het eerste concept design voor de nieuwe module. Er werd gebrainstormd over de belangrijkste voordelen die de module biedt aan burgers, raadsleden en het college. Daarnaast zijn we met klanten in gesprek gegaan over de functionaliteiten die in de module beschikbaar moeten worden gemaakt.

Lees meer
5/2/2024
Bekijk alle artikelen
Decoratieve pijl